اخیرا غفونت نخاعی پس از ایمپلنت نخاعی گزارش شده است. لازم به ذکراست که بیماران حساس به کبالت و نیکل و آلومینیوم حساسیت بیشتری نسبت به تیتانیوم نشان می دهند که برای انتخاب نوع ایمپلنت آن ها باید ملاحظات خاصی را در نظر گرفت.

زیر کونیا نوع پلی کریستال به عنوان جایگزین تیتانیوم

یکی از مشتقات زیر کونیا نوع پلی کریستال آن است که به علل زیر به عنوان یک جایگزین برای تیتانیوم پیشنهاد شده است:

  1. سازگاری با بدن ( مشابه تیتانیوم ).
     
  2. خصوصیات مکانیکی مناسب.
  3. نتایج زیبایی قابل قبول ( نسبت به رنگ خاکستری متالیک تیتانیوم ).

نوع سرامیکی به عنوان یک ماده با سازگاری بالا بدون هیچ آسیب موضعی یا سیستمیک پس از کاشت می باشد که از لحاظ خصوصیات مکانیکی هم قادر به تحمل استرس های جویدن و پخش آن ها به صورت مشابه با انواع تیتانیومی است. توجه داشته باشید در مطالعات میزان جوش خوردن ایمپلنت زیر کونیا مشابه ایمپلنت تیتانیومی می باشد.

سوالاتی رایج در ارتباط با زیر کونیا و تیتانیوم
 

  • رنگ ایمپلنت سرامیکی به چه رنگ است؟ سفید.
  • احتمال حساسیت به تیتانیوم چقدر است؟ ۶ دهم درصد.
  • راه تشخیص آن چیست؟ انجام تست ملیسا.
  • آیا این تست احتمال خطا دارد؟ بله،احتمال جواب مثبت کاذب وجود دارد.

ویژگی و استفاده از نوع سرامیکی برای کاشت

اکثر ایمپلنت های زیرکونیا که توسط  بهترین متخصص ایمپلنت  استفاده می شود، یک تکه هستند ( یعنی ایمپلنت و اباتمنت به هم متصل هستند ) این بدین معنی است که در مواردی که استخوان ضعیف است نمی توان آن ها را به صورت کامل زیر لثه قرار داد. با تراشیدن و تنظیم زیر کونیا ترک های میکروسکوپی در آن ایجاد می شود که می تواند منجربه شکستگی در آن شود. انواع سرامیکی استحکام فشاری بسیار بالایی  دارد  ولی انعطاف پذیری ضعیفی دارد که می تواند بشکند. به همین علت نوع زیر کونیا با قطرهای کوتاه تجویز نمی شود. دریک مطالعه مشخص شده است که ایمپلنت های با قطر های کمتر از ۴ میلی متر می توانند نتایج بسیار ضعیف با احتمال شکستگی بسیار بالا داشته باشند. در ایمپلنت های سرامیکی به علت متصل بودن پایه و اباتمنت امکان تنظیم اباتمنت در خارج از دهان وجود ندارد و باید در دهان تنظیم شود و زمانی که با فرز دندانپزشکی تنظیم شود کرک های میکروسکوپی ایجاد می شود.

 در نهایت قابل ذکر است  که ایمپلنت زیر کونیا و تیتانیوم هر دو در بدن به صورت خنثی عمل می کنند که توسط بدن پس زده نمی شوند و هر کدام مورد تجویز خود را دارند که به دست بهترین متخصص ایمپلنت باید این کار انجام شود.