در صورتی که بیماری لثه علی رغم نبود خونریزی مدام در حال پیشرفت است. در افراد با استعمال دخانیات میکروب های دهان بیماری زا تر و مخرب تر هستند و سیگار با اثر مستقیم بر سیستم ایمنی منجر به شدت و وسعت بیشتر بیماری های لثه می شود. غلظت اکسیژن در لثه سالم در افراد سیگاری کمتر از افرادی ست که استعمال دخانیات ندارند.

دکتر آریام در دندانپزشکی به عنوان بهترین متخصص ایمپلنت در حال فعالیت می باشد.

اثرات سیگار بر پاسخ به درمان بیماری لثه

  1. پاسخ به درمان های غیر جراحی در غیر سیگاری ها بهتر است و البته با کنترل جرم و پلاک عالی توسط بیمار می توان این تفاوت را به حداقل رساند. پاسخ به این درمان در افرادی که قبلا سیگار مصرف می کردند مثل افراد غیر سیگاری است.
  2. نتیجه منفی سیگار به خصوص بر روی جراحی های پیوند استخوان و لثه بسیار مشهود است. سیگار منجربه افزایش رسیک شکست ایمپلنت به میزان ۲ برابر می شود. به خصوص در نواحی با کیفیت پایین استخوانی (فک بالا) این ریسک افزایش می یابد.
  3. اثر سیگار بر روی دندان های نگهدارنده اثبات شده است.

اثر ترک سیگار در نتایج درمان های لثه

افراد سیگاری در مقایسه با افرادی که قبلا سیگاری بودند و غیر سیگاری ها وضعیت لثه آن ها بد تر است و معمولا نتایج درمان هم ضعیف تر می شود. وضعیت لثه افرادی که قبلا سیگار مصرف می کردند ما بین افراد سیگاری و افراد غیر سیگاری است که به افراد غیر سیگاری تشابه بیشتری دارد. سیگار اثر منفی بر خون رسانی لثه دارد که این اثرات منفی  با ترک سیگار رفع می شود. سیگار نه تنها برای دهان بلکه برای کل بدن تاثیر منفی دارد.

بین سیگار و موارد زیر بدون شک ارتباطی وجود دارد

  1. بیماری کرونری قلب.
  2. سکته.
  3. آترواسکلروزیس.
  4. بیماری های انسدادی ریه.
  5. پنومونی.
  6. تولد با وزن پایین.
  7. سرطان های مختلف.

استفاده از سیگار باعث ایجاد چه شرایطی می شود

  1. ریسک بیماری لثه.
  2. ضایعات دهان پیش سرطانی و سرطانی.
  3. پوسیدگی های ریشه.
  4. بیماری های اطراف لثه.
  5. رنگ پذیری دندان ها و ترمیم ها.
  6. تاخیر ترمیم حفره پس از کشیدن دندان و انواع جراحی ها.
  7. تحلیل استخوان.
  8. تاخیر در ترمیم لثه.

*سیگار تاثیر منفی بر نتیجه تمام پروسه های درمانی در  دهان دارد. تاثیر آن حتی بر روی ترمیم و کشیدن یک دندان ساده تا جراحی های اصلاحی فک ثابت شده است.

برای موفقیت یک ایمپلنت چه تعداد فاکتور باید فراهم شود

  1. جراحی خوب.
  2. روکش خوب.
  3. نگهداری مناسب.

به صورت کلی برای موفقیت ایمپلنت فاکتور های مرتبط با بیمار بسیار مهم تر از فاکتورهای مرتبط با ایمپلنت می باشد. یعنی این که بهداشت دهان و سیگار نکشیدن و سلامتی بیمار خیلی بیشتر از نوع ایمپلنت بر روی موفقیت آن تاثیر دارند. مطالعات مختلف میزان شکست را در افراد سیگاری ۲۰-۵/۶% گزارش کرده اند. تاثیر مخرب سیگار بر روی موفقیت ایمپلنت در نواحی که استخوان کیفیتی پایینی دارد بسیار تشدید می شود.در نتیجه در فک بالا شکست بیشتر از فک پایین است.

آیا کاشت ایمپلنت در افراد سیگاری امکان پذیر است

 لازم به ذکر است که ایمپلنت در افراد سیگاری قابل انجام است و باید از انواع خاصی از ایمپلنت برای آن ها استفاده کرد. اگر چه سیگار می تواند ریسک مشکلات را در دراز مدت افزایش دهد اما تقریبا بر جوش خوردن ایمپلنت تاثیر بسزایی ندارد. میزان سیگار کشیدن در روز هم فاکتور بسیار مهمی است. افراد با استعمال شدید (بیشتراز ۱۰ عدد) در معرض مشکلات زیاد تری هستند و باید از طریق بالا بردن بهداشت دهان خود را تا حدودی جبران نمایند.

تاثیر سیگار در افراد مختلف – در نواحی مختلف دهان – طریقه جراحی ها – نوع ایمپلنت – نوع استخوان متفاوت است. سیگار باعث کم شدن بزاق می شود که این خود تاکیدی دیگر بر لزوم بالا بردن بهداشت دهان در این افراد می باشد. توجه داشته باشید بهتر است قبل یک هفته پس از گذاشتن ایمپلنت از کشیدن سیگار خودداری کنید.